In de 6 plagen van Feyenoord bespreken: Bart Toorenaar, Jack van Fraeijenhove en Stijn van Pelt sommen de zes grootste plagen van de organisatie vandaag de dag op. Met nu plaag 2 over een uitgeblust commercieel bewind.

Lees terug: Plaag 1: Technisch toevalsbeleid

Mark Koevermans

Marc Koevermans is sinds 2009 actief voor Feyenoord als commercieel directeur. In zijn eerste jaren verdiende de oud-tennisser een pluim door in lastige jaren voor de club sponsordeals met hoofdsponsors ASR en later Opel te beklinken. Ook de samenwerking met Diergaarde Blijdorp in 2013 oogstte goodwill en lof. Er werden subsponsor samenwerkingen getekend met bedrijven als ING en Shell. Toch kon Feyenoord de verschillen qua sponsoring met Ajax en PSV nooit overbruggen, integendeel, het gat is groter geworden.

In de meeste recente sponsordeal, met energieleverancier Qurrent, kreeg Koevermans een ‘assist’ van Boudewijn Poelmann. Poelmann is fanatiek Feyenoorder en eigenaar van stichting DOEN, de investeringstak van zijn Postcodeloterij, dat honderd procent moederbedrijf is van Qurrent. Greenchoice heeft inmiddels Qurrent gekocht, zal niet de shirtsponsor blijven en geeft als gulle geste Feyenoord twee jaar de tijd om een nieuwe hoofdsponsor te vinden. Een vuurproef voor Koevermans, die nu kan teren op de filantropie van de suikeroom, maar die straks een deal zal moeten closen

Online advertisement

Hopelijk begrijpt Feyenoord inmiddels dat het commerciële strijdtoneel naar het online domein is verschoven. Sponsoren kijken steeds meer naar bereik via online kanalen en willen weten hoe jij hun merk daarbij kan betrekken. Een merk als Feyenoord weet supporters te bereiken daar waar veel merken moeite hebben om mensen te bereiken met hun boodschap. Merken verschuiven hun offline budgetten naar online kanalen. Wat is het verhaal van Feyenoord naar die merken toe om ze binnen te halen?

Feyenoord is een club waar supporters enorm bij zijn betrokken. Een sterke troef die niet valt te onderschatten. De achterban activeren om zelf bijvoorbeeld casual kleding te ontwerpen, zoals een Teespring faciliteert, dat potentieel raakt Feyenoord niet aan. In een wereld waar de strijd meer en meer gewonnen wordt op creativiteit, kan je je eigen achterban gebruiken bij ideevorming voor bijvoorbeeld je merchandising.

Een merk dat voor 2,9 miljoen Nederlanders de favoriete voetbalclub is, zou zijn brand value beter moeten kunnen verzilveren. Sceptici beweren dat de keerzijde van de club, een verleden vol voetbalgeweld, sponsors afschrikt.  Toch geeft het te denken dat ook Ajax, dat de laatste jaren minstens net zo vaak in het nieuws is gekomen vanwege rellen, sponsors gretig aan zich weet te binden. Daarnaast weet iedereen die regelmatig in de Kuip komt dat de tijden van bandeloos supportersgeweld achter ons liggen. Kan Koevermans de club de komende jaren naar een hoger plan te tillen, in de wetenschap dat in de huidige Kuip commercieel niet veel meer valt te halen? Het valt te betwijfelen.

Lees terug: Plaag 1: Technisch toevalsbeleid